Stanisława Wyspiańskiego 25
65-036 Zielona Góra
Sekretariat ZSMS
sekretariat@zsms.zgora.pl

(68) 451 20 70

Zajęcia o koncepcjach niedostosowania społecznego

Zajęcia o koncepcjach niedostosowania społecznego

W dniu 25 stycznia 2023 roku w Internacie Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego w Zielonej Górze odbyły się zajęcia edukacyjne dla nauczycieli z zakresu pedagogiki specjalnej – pedagogiki resocjalizacyjnej na temat: Niedostosowanie społeczne u dzieci i młodzieży. Koncepcje biopsychospołeczne, w których wzięli udział: Pani Lidia Pustkowiak (Nauczyciel Wychowawca) jako przeprowadzająca zajęcia, Pani Dominika Szutta (Nauczyciel Wychowawca) jako uczestnicząca w zajęciach, Pan Aleksander Molibog (Nauczyciel Wychowawca) jako uczestniczący w zajęciach.

            W trakcie zajęć analizowano: koncepcje antropologiczne, koncepcje  konstytucjonalne / typologiczne, koncepcje biologiczne (genetyczne, neurologiczne, chemiczne), koncepcje psychologiczne (psychoanalityczne, neopsychoanalityczne, behawioralne, neobehawioralne, kognitywne, humanistyczne, egzystencjalne, cech / czynników / dymensji / wymiarów), koncepcje socjologiczne (strukturalne / funkcjonalne, kultur, podkultur, kontroli, reakcji).

            Koncepcje te  służą opisywaniu, wyjaśnianiu, przewidywaniu dewiacji, patologii, zaburzeń socjalizacji, zaburzeń zachowania. Są klasyfikowane sztucznie (klasyfikacje umowne, klasyfikacje uznaniowe). Są wobec siebie dopełniające, uzupełniające (niekonkurencyjne, nierywalizacyjne). Koncepcje te pokazują, że rozwój zależy od sprzężonych ze sobą czynników – biologicznych (które określają granice możliwości rozwoju), psychicznych, społecznych, wychowawczych (które określają na ile możliwości rozwoju zostaną i nie zostaną wykorzystane). Istotne jest tu wzajemne oddziaływanie na siebie czynników (a przez to neutralizowanie, niwelowanie, usuwanie, zmniejszanie bądź zwiększanie wpływów). Koncepcje te wskazują, że podatność na odchylenia od normy zależy od kombinacji i kumulacji czynników biologicznych, psychicznych, społecznych, wychowawczych. Ustalenie, które z czynników są pierwotne bądź które są wtórne, które są ważne, znaczące bądź które są nieważne, nieznaczące, natrafia na problemy i trudności (w poszczególnych przypadkach różna rola tych samych cech, sytuacji, warunków).

 

Lidia Pustkowiak